Ontwikkel ander plan voor Eemplein

Eric van der Velden
20-7-15 - 11:11 © Leo Vries.

Fietsbrug

Stichting Vrienden Eemhaven wil dat Amersfoort afziet van een pompeus hoog
woongebouw op het nog braakliggende stuk bouwgrond naast het Eemplein.

We moeten af van postzegel denken: niet elk stukje grond op zich beschouwen

Ruud Luchtenveld, VVD-wethouder en Tweede Kamerlid

Volgens de nieuwe voorzitter van de stichting, voormalig VVD-wethouder en Tweede Kamerlid Ruud Luchtenveld, zijn er betere oplossingen voor Blok 3 dan een 'gesloten gebouw met een forse schaduwwerking'.

De stichting pleitte eerder tevergeefs bij de gemeenteraad voor de herbouw van de historische oliemolen op het terrein, maar zet nu in op meer mogelijkheden. Met nieuwe slagkracht in de persoon van Luchtenveld. Hij kent het klappen van de zweep in het politieke spel. Pikant detail: Luchtenveld maakt een inhoudelijke switch. Toen hij nog lid was van de Amersfoortse gemeenteraad, stemde hij zelf in met de bestemming die hij nu van tafel wil krijgen.

Voortschrijdend inzicht
,,Noem het voortschrijdend inzicht,'' zegt hij, ”Toen was het idee dat het een goede afronding zou zijn van het Eemplein. Niemand kon toen bevroeden dat de ontwikkeling van de nabijgelegen Prodentfabriek zo'n vlucht zou nemen, ook voor de Nieuwe Stad zijn er nu plannen voor appartementen. We moeten af van het postzegel denken: niet elk stukje grond op zich beschouwen, maar het gebied zien als een geheel. Vanaf de Havik tot en met de kop van bedrijfsterrein de Isselt. En dan kom je op een heel andere bestemming uit. Bijvoorbeeld een foodhal, of iets anders dat voor leven zorgt en toeristen trekt.''

De stichting heeft al enige tijd een petitie openstaan, waar tegenstanders van grootschalige bebouwing van Blok 3 zich bij aan kunnen sluiten. Inmiddels hebben al zevenhonderd mensen deze petitie getekend.