Protestactie tegen hoogbouw aan Eemhaven

Afbeelding SVE haven

Een onlangs opgerichte stichting Vrienden van de Eemhaven heeft gisteren zeker 600 handtekeningen opgehaald als protest tegen de bouw van een appartementencomplex aan de Eem.

Vooral bewoners maar ook bezoekers aan de Eemhaven tekenden de petitie uit onvrede over de bouwplannen. Die voorzien in een appartementenblok op de hoek van het Eemplein. Het maakt deel uit van het oorspronkelijke bouwplan voor het plein, maar vanwege de crisis werd het deelplan op de hoek van het plein aan het water niet meteen uitgevoerd. Inmiddels wordt opnieuw over de uitvoering gesproken.

Veel ondertekenaars zijn het met de initiatiefnemers eens dat zo'n appartementencomplex de recreatieve ontwikkeling van het Eemhavengebied doorkruist. ,,doodzonde," vindt het Amersfoortse echtpaar Buys. ,,Er is hier al zoveel historie afgebroken."

Het complex neemt straks niet alleen veel zon weg maar past ook niet pal aan de haven, zegt één van de initiatiefnemers Laurens Olieman. ,,De keuze is nu snel geld verdienen en het karakter van het Eemhavenkwartier permanent veranderen of een duurzame geldstroom ambiëren waarbij het huidige karakter van de haven versterkt wordt,'' stelt de actiegroep vast.

Menselijke maat
De stichting stelt zich ten doel het bevorderen van het historische, recreatieve en toeristische karakter van de Eemhaven.  Zij willen terug naar de menselijke maat.  ,,Het gebied wordt nu gekenmerkt door een combinatie van recreatie en beleving. Door de geschiedenis heen is het Eemhavenkwartier een transitiegebied geweest.  Van kleinschalige tabaksschuren via massaproductie van gas, tandpasta en kleurstoffen terug naar een verzamelplek van eettentjes en werkplekken voor creatieve kleine bedrijfjes.''

Bron: Algemeen Dagblad