De onthulling van de plaquette van de Oliemolen de Rijzende Zon.

11 April, 2019

WhatsApp Image 2019 05 05 at 13.03.226

De onthulling is een mooie afronding van de oliemolendroom, voor de Stichting Vrienden van de Eemhaven is het een mijlpaal. Het was een drukbezochte bijeenkomst, waar veel geïnteresseerden, (toekomstige-) omwonenden, vertegenwoordigers van de omliggende bedrijven en de gemeente aanwezig waren. De plaquette van de oliemolen werd, na een toespraak van de voorzitter respectievelijk de secretaris van de SVE, door wethouder voor Economie, Cultuur, Onderwijs en Arbeidsmarkt, Smart City, City Marketing, Fatima Koşer Kaya van de gemeente Amersfoort onthuld.

WhatsApp Image 2019 05 05 at 13.03.20Op donderdag 11 april 2019, heeft de SVE laten zien dat het mogelijk is door samenwerking voor de stad Amersfoort hele mooie dingen te realiseren. De oliemolen verdient een permanente plek in de stad, zij het in iets bescheidenere hoedanigheid. Al is het dan niet gelukt om de molen te herbouwen, de plannen daarvoor zijn niet realiseerbaar gebleke.

Het was 11 april 1940, Het donderde hier die ochtend om 06:40u. Drie jaar na een ingrijpende verbouwing stortte het molengebouw in. 140 Jaar heeft het monumentale gebouw de Eemhaven gedomineerd. De stellingmolen dreef het mechaniek zo’n 70 jaar aan, waarna een stoommachine de arbeid overnam.

Stel u eens voor! Een molen wiens wieken zo hoog reikten als de bouwkraan, die nu op bouwt aan een nieuwe invulling voor deze plek aan de Eem*. Majestueus, een inspiratiebron voor diverse schilders die de haven met centraal de molen hebben verbeelden op het doek.

In 1864 was er een onbekende fotograaf die op en zonnige ochtend de Eemhaven op de gevoelige plaat vastlegde. Op de foto staat centraal de molen, maar ook de Koppelpoort, het middeleeuwse graanpakhuis het Spijkertje en natuurlijk de Onze Lieve Vrouwentoren.

eemhaven1864Deze foto inspireerde velen zodanig dat twee mensen in 2015 het plan opvatten om het molencomplex te herbouwen. Velen wilden hen daarin ondersteunen, omdat ook zij geïnspireerd werden door het idee de Eemhaven haar oude allure terug te geven. Toen bleek dat deze herbouw niet ging lukken en ze het geld toch ter beschikking wilden stellen voor een herinnering aan de molen ontstond het idee van een plaquette.

WhatsApp Image 2019 05 05 at 13.08.403De SVE heeft zich ingespannen om dit te bewerkstelligen. Thijs Trompert, bekend van onder andere de Stier bij de Kamp in Amersfoort, samen met Marisja Smit al zo’n 15 jaar actief in dit gebied, werden bereid gevonden om een prachtig ontwerp te maken voor deze plaquette. Met dit ontwerp werden door de SVE sponsoren geworven. De SVE is blij dat zovelen mee wilde doen om de realisatie va de plaquette mogelijk te maken: Frans Ottink van Studio Zand heeft de plaquette in keramiek gemaakt en Roanne Woldendorp van Ontwerpgroep Lale heeft het informatiebord ontworpen.

WhatsApp Image 2019 05 05 at 13.08.441

De plaquette wacht nu tot zij haar definitieve plek mag innemen in het toekomstige plantsoen op het Eemplein, hoek Eemplaan – Kleine Koppel. Tot die tijd staat zij nu in het KAdECafe op het Eemplein.

WhatsApp Image 2019 05 05 at 13.03.21WhatsApp Image 2019 05 05 at 13.03.223

WhatsApp Image 2019 05 05 at 13.08.451

De SVE heeft speciaal voor deze gelegenheid en ter herinnering aan de oliemolen, een kaart laten ontwerpen door Tiny Risselade van Letterpers. Deze kaart is te koop via het secretariaat van de SVE. Ook zal Studio Zand een miniatuur molen gaat maken in porselein. Deze past in de reeks van miniaturen van Amersfoortse monumentale gebouwen van Studio Zand. Ook deze miniatuur zal in de loop van de tijd via het secretariaat van de SVE aangeschaft kunnen worden.

• Naar het ontwerp van Jan Poolen en door het Amersfoortse bouwbedrijf Heilijgers wordt nu het appartementencomplex Eemerald gebouwd.

WhatsApp Image 2019 05 05 at 13.09.31